Strona główna Aktualności

Jak poprawnie napisać reklamację?

Poszukujesz Adwokata lub Radcy Prawnego? Oczekujesz porady prawnej / kompleksowego poprowadzenia sprawy?

Zostaw swoje dane, a prawnik specjalizujący się w danej dziedzinie skontaktuje się z Tobą.

O nas
Wypełnij formularz
Wypełnij formularz

Aktualności

Jak poprawnie napisać reklamację?

30.05.2023

reklamacja-2.jpg

Jak poprawnie napisać reklamację?

 

W reklamacji należy ująć zauważoną wadę oraz żądania, jakie mamy względem wybrakowanego towaru. Reklamacja z tytułu rękojmi daje nam prawo do:

  • naprawy usterki,
  • wymiany rzeczy na nowa,
  • zwrotu lub obniżenia ceny za towar

 

 

To kupujący wybiera, czy woli, aby daną rzecz naprawić, czy wymienić na nową, a wybór ten jest wiążący dla sprzedawcy. Jeśli jednak okaże się, że naprawa lub wymiana rzeczy jest niemożliwa lub zbyt kosztowna, to można żądać zwrotu ceny za towar (czyli odstąpić od umowy). Jednakże zwrot ceny jest zawsze wariantem ostatecznym – jest możliwy tylko, gdy wada jest istotna, czyli bardzo poważna. Przy umowie o świadczenie usług możesz zażądać właściwego wykonania usługi np. wydania opóźnionej przesyłki, jeśli sprawa dotyczyła problemu z firmą kurierska.

 

Należy pamiętać, że nie wszystkie usługi podlegają reklamacji z tytułu rękojmi. Do części stosuje się kategorię „należytej staranności” i jej brak także może być podstawą reklamacji. W taki sposób można reklamować np. rozmaite kursy. Nie można reklamować efektu czyli tego, że np. klient nie nauczył się francuskiego. Można jednak domagać się np. obniżenia ceny ze względu na to, że wykładowca spóźniał się notorycznie na zajęcia i kończył je przed czasem, kursanci nie zdążyli przerobić zaplanowanego materiału itp.

 

Część usług, jak np. turystyczne, finansowe czy medyczne, regulowane są przez przepisy szczegółowe, które określają obowiązki przedsiębiorców. Pomimo to można je z powodzeniem reklamować.

 

Skupimy się na usłudze turystycznej, ponieważ wakacje, ferie zimowe, kojarzą nam się z wypoczynkiem, który planujemy przez dłuższy czas. Niestety może się zdarzyć, że jakość usług będzie pozostawiać wiele do życzenia, dlatego warto wiedzieć jak skutecznie zareklamować usługę turystyczną. Podamy również kilka innych  przykładów, które najczęściej są poruszane na forach internetowych.

 

Reklamacja wyjazdu turystycznego


Reklamacja wyjazdu turystycznego może objąć warunki hotelowe, wyżywienie, dużą odległość od stoku lub innych zimowych atrakcji, odwołane w ostatniej chwili zajęcia z instruktorem jazdy na snowboardzie, nartach, etc.

 

Aby złożyć reklamację wyjazdu turystycznego, należy skierować pismo reklamacyjne do organizatora wycieczki – jak w przypadku reklamacji pobytu w hotelu. Wszystkie błędy i uchybienia zgłosić natychmiast do wykonawcy lub organizatora wycieczki zimowej.

 

Termin zgłoszenia reklamacji do 3 lat – reklamację można zgłosić nawet po 2 latach i 11 miesiącach od zakończenia wyjazdu zimowego. Jednak najlepiej reklamować wycieczkę podczas pobytu, jeżeli nie, to zaraz po powrocie.

 

Reklamacja usługi transportowej


Kupując bilet na przejazd autokarem, zawieramy umowę z przewoźnikiem, a sam bilet uprawnia do skorzystania z tej usługi. Zawarta umowa oczywiście obejmuje obowiązki pasażera, jak i obowiązki przewoźnika. Jeżeli nastąpi awaria pojazdu, należy nam sie zwrot kosztów za cały przerwany przejazd. W sytuacji odwołania lub opóźnienia o ponad 2 godziny w przypadku podróży długodystansowej powinna być rekompensata między:

  • zwrotem kosztów biletu lub zapewnieniem przewozu do miejsca wyjazdu,
  • podróżą inną trasą do celu na podobnych warunkach, w najwcześniejszym możliwym terminie i bez dodatkowych opłat.

W sytuacji nie otrzymania takiej propozycji , można później złożyć skargę i ubiegać się o zwrot kosztów biletu oraz o odszkodowanie w wysokości 50 procent jego ceny. Ważne aby:

  • złożenie skargi odbyło się do 3 miesięcy od dnia zaistniałej sytuacji.
  • dołączyć oryginały dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu, w tym bilet oraz kopie dokumentu uprawniającego do ulgi.
  • przewoźnik jest zobowiązany do odpowiedzi w ciągu 3 miesięcy od otrzymania skargi.

Korzystając z formularza powyżej, opisz swój problem prawny, a my skontaktujemy się z Tobą i zaproponujemy najlepsze dla Ciebie rozwiązanie.

 


Powrót